Ostatnie artykuły
04.02.2008
Wiara przynosi ulgę w cierpieniu?
Wierzący studenci obserwujący obraz Marii Dziewicy, w pewien sposób poczuli jej opiekę, dzięki czemu doświadczyli również poczucia bezpieczeństwa, które zwiększyło tolerancję na ból.
Reklama
Wypadanie włosów
Wypadanie włosów może niekorzystnie odbić się na poczuciu naszej wartości. Zobacz, jak sobie z tym radzić.
04.02.2008
Niepowodzenia szkolne
Niepowodzenie szkolne zdefiniować można jako pojawianie się i utrwalanie rozbieżności pomiędzy celami edukacji a osiągnięciami uczniów, w wyniku których kształtuje się negatywny stosunek młodzieży wobec wymagań stawianych im przez szkołę.
Niepowodzenia szkolne - skąd się biorą i jak pomóc dziecku sobie z nimi poradzić
Zagadnienia związanie z niepowodzeniami szkolnymi dzieci i młodzieży już od dziesięcioleci są przedmiotem badań pedagogów, psychologów, socjologów, a także nauczycieli i rodziców.
Niepowodzenie szkolne zdefiniować można jako pojawianie się i utrwalanie rozbieżności pomiędzy celami edukacji a osiągnięciami uczniów, w wyniku których kształtuje się negatywny stosunek młodzieży wobec wymagań stawianych im przez szkołę.
W obrębie niepowodzenia szkolnego można wskazać różne jego fazy - w tym ukryte i jawne. O niepowodzeniach ukrytych mówimy wówczas, gdy nauczyciel nie dostrzega braków w wiedzy i umiejętnościach ucznia, choć obiektywnie takie braki istnieją. Niepowodzenia ukryte prowadzą zwykle do niepowodzeń jawnych. Występują one wtedy, gdy nauczyciel dostrzega braki w umiejętnościach i wiedzy ucznia, i gdy wyciąga z nich konsekwencje - najczęściej w postaci niskich ocen.
Wśród podstawowych środków służących zapobieganiu i zwalczaniu niepowodzeń szkolnych znajdują się: profilaktyka, diagnoza oraz terapia pedagogiczna, przy czym najważniejsza z nich, czyli profilaktyka pedagogiczna opierać powinna się głównie na prawidłowej i racjonalnej organizacji procesu nauczania - uczenia się. Okazuje się, iż najbardziej efektywnymi metodami i formami oddziaływania dydaktycznego, są nauczanie problemowo-grupowe, nauczanie programowe i nauczanie zindywidualizowane. Poważny wpływ na pozytywne wyniki nauczania wywiera ponadto systematyczna kontrola wykonywanych przez uczniów prac domowych, racjonalna organizacja lekcji powtórzeniowych połączona z pełną jawnością oceny wyników nauczania.
Aby dziecko odnosiło powodzenia szkolne, musi mieć odpowiednią motywację do nauki. By chciało i lubiło się uczyć, należy pobudzać jego ciekawość i to nie tylko na zajęciach w klasie, ale również w domu rodzinnym. Trzeba stosować "nagrody emocjonalne" - cieszyć się razem z nim, okazywać mu zainteresowanie, zadowolenie z jego sukcesów, zatroskanie porażkami. Już w domu rodzinnym należy w dziecku wyrabiać systematyczność uczenia się. Trzeba podkreślać, że ma się ono uczyć dla siebie, nie dla nagrody. Należy przy tym stosować zachętę i pochwałę, unikać natomiast kar i gróźb. Nie wolno dopuścić, by nauce towarzyszył lęk - związany z osobą nauczyciela lub niezadowoleniem rodzica.
Niestety w problematyce niepowodzeń szkolnych, nadal zbyt mało uwagi poświęca się takim potencjalnym czynnikom jak zdarzenia traumatyczne w okresie prenatalnym. Ogromny wpływ na rozwój prenatalny dziecka ma m.in. ogólny stan zdrowia matki, stosowana przez nią dieta, wpływ choroby, alkoholu, nikotyny, kofeiny, lekarstw, napromieniowania, urazów mechanicznych. Wśród czynników psychologicznych wskazuje się przede wszystkim na życie uczuciowe matki, przeżywany przez nią stres, nieprzychylne postawy osób znaczących. Badania wykazują, że stres, który przeżywa dziecko w okresie prenatalnym, towarzyszy mu również po urodzeniu. Dzieciom tym jest trudniej przystosować się do życia postnatalnego, znacznie częściej niż dzieci nie narażone na stres w okresie prenatalnym, w czasie adolescencji postrzegane bywają jako "dzieci trudne". Wśród innych przyczyn należy też wskazać na mikrouszkodzenia układu nerwowego, również objawy nerwicowe występują znacznie częściej u dzieci matek, które w okresie ciąży przeżywały silne lęki, odczuwały strach.
Profilaktyka niepowodzeń szkolnych jest zatem działaniem złożonym, wielopłaszczyznowym i niezwykle różnorodnym. Niewątpliwie warto jednak podjąć starania, by dziecko dobrze czuło się w szkole oraz chętnie do niej uczęszczało. Niepowodzenia szkolne, wagary i drugoroczność niezwykle często rzutują bardzo wyraźnie na całe przyszłe życie człowieka.